Elektrische Renault Fluence 3.000 tot 5.000 euro voordeliger
12 Oktober 2009
van Marc Bolier
De elektrische Renault Fluence wordt 3.000 tot 5.000 euro voordeliger dan de versie met benzinemotor. Dat heeft Shai Agassi verteld, topman van Better Place (accuwisselstations). Better Place rekent op zijn beurt 250 euro per maand voor de accu bij 30.000 km/jaar. Voor een onbeperkt aantal kilometers komt het accutarief op 340 tot 350 euro. ‘Vraag eens om zo’n deal bij SHELL’, daagt Agassi uit. Vorige maand maakte Better Place bekend een order van 100.000 elektrische Renaults te hebben geplaatst samen met Renault 100.000 elektrische auto's te leveren in Israël en Denemarken.

18 commentaren
Commentaar van: Ronald accu [Bezoeker]
1 maand geleden was het nog 100 eu.
Mijn vriendin rijd best veel maar geen 250 eu.
Dus we worden weer [edit: laten we het netjes houden] .
Mijn vriendin rijd best veel maar geen 250 eu.
Dus we worden weer [edit: laten we het netjes houden] .
12 Oktober 2009 @ 15:42
Commentaar van: solar [Bezoeker]
Moet je eens zien wat het wordt als je "hooked" bent aan Agassi: speelt graag Monopoly!
12 Oktober 2009 @ 15:44
Commentaar van: Jopie [Bezoeker]
Kijk nu gaan we ergens komen !
komt er een goed initiatief gaan die [edit: ongewenst taalgebruik] weer zeuren. wees blij dat er vaart in komt.
komt er een goed initiatief gaan die [edit: ongewenst taalgebruik] weer zeuren. wees blij dat er vaart in komt.
12 Oktober 2009 @ 15:56
Commentaar van: Ronald accu [Bezoeker]
@(edit: laten we het netjes houden]
U heeft gelijk ik moet mij niet laten verlijden tot!
Ander en netter word en tegenwoordig erg in bij de banken, is het word bestolen.
U heeft gelijk ik moet mij niet laten verlijden tot!
Ander en netter word en tegenwoordig erg in bij de banken, is het word bestolen.
12 Oktober 2009 @ 16:38
Commentaar van: Ronald accu radius [Bezoeker]
250 eu blijft 250 eu.
Daarbij komt nog dat het thuisladen ook in rekening word gebracht vanwege de slijtage van de accu.
We zien het ook bij de telecom.
Nu nog steeds erg duur na zoveel jaren.
Daar is wel veel concurrentie.
En misschien is er nu nog geen concurrentie omdat niemand echt in dit wissel systeem gelooft.
De mensen zijn het zat om (ik pas op mijn worden) bestolen te worden.
Er moet heel wat gebeuren voor de consument weer enig vertrouwen heeft in een organisatie.
En in 1 maand van 100 naar 250 eu gaan werkt daar niet echt aan mee.
Daarbij komt nog dat het thuisladen ook in rekening word gebracht vanwege de slijtage van de accu.
We zien het ook bij de telecom.
Nu nog steeds erg duur na zoveel jaren.
Daar is wel veel concurrentie.
En misschien is er nu nog geen concurrentie omdat niemand echt in dit wissel systeem gelooft.
De mensen zijn het zat om (ik pas op mijn worden) bestolen te worden.
Er moet heel wat gebeuren voor de consument weer enig vertrouwen heeft in een organisatie.
En in 1 maand van 100 naar 250 eu gaan werkt daar niet echt aan mee.
12 Oktober 2009 @ 17:40
Commentaar van: JFP [Bezoeker]
Niet zo bang zijn mensen. Als ze op deze manier een eerste (flinke-) slag kunnen maken; prima ! Ik ben ook geen fan van het accuwissel model, maar de tijd zal dit op ten duur toch overbodig maken. Zodra de accu-techniek verbeterd is (alweer: laadtijd +actieradius), zal wisselen niet meer nodig zijn. Autofabrikanten zullen wel gek zijn als ze dan nog tot in einde der dagen een veel minder flexibele- en duurdere constructie blijven steunen, al was het maar uit concurrentie overwegingen. Het 'probleem' lost zich vanzelf dus wel op - als we eerst maar eens grootschalig aan de slag kunnen en daar is die BetterPlace constructie nu misschien even het beste middel voor.
13 Oktober 2009 @ 14:20
Commentaar van: mark hermsen [Bezoeker]
let wel de prijs die genoemd wordt is exclusief de accu! Stel dat de wagen vanaf 25000 te krijgen is dan zou deze incusief een accupakket van ca. 20kwh 45000 to 50000 euro kosten. op dit moment ligt de prijs voor 1 kwh li-ion accu op ongeveer 1100 euro.
agassi spreekt over een bereik van 120 kilometer. bij een verbruik van 1kwh/6 kilometer kom je dan op 20kwh.
wil je meer accus dan betaal je ook meer per maand.
gezien de investering is een maandbedrag van 250 euro niet veel. over 4 jaar is dat namelijk 12000 euro.
agassi spreekt over een bereik van 120 kilometer. bij een verbruik van 1kwh/6 kilometer kom je dan op 20kwh.
wil je meer accus dan betaal je ook meer per maand.
gezien de investering is een maandbedrag van 250 euro niet veel. over 4 jaar is dat namelijk 12000 euro.
13 Oktober 2009 @ 15:30
Commentaar van: Marc Bolier [Lid]
@Mark
Aanvullend: de Fluence Z.E. heet een accu van 24 kWh, waarvan 20 kWh beschikbaar voor het rijden. De makers claimen een bereik van 160 km.
Andere vraag: is de accu na 4 jaar meer of minder dan de helft (van de geschatte 25.000 eu's) waard?
Aanvullend: de Fluence Z.E. heet een accu van 24 kWh, waarvan 20 kWh beschikbaar voor het rijden. De makers claimen een bereik van 160 km.
Andere vraag: is de accu na 4 jaar meer of minder dan de helft (van de geschatte 25.000 eu's) waard?
13 Oktober 2009 @ 15:35
Commentaar van: Ronald accu radius [Bezoeker]
Stel dat we straks allemaal meedoen met de grote wissel truc.
Dan denk ik echt dat er alles aan gedaan gaat worden om ons vooral vast te zeten op dit systeem.
Iedere vooruitgang word dan de kop ingedrukt, het is dan ook op de langere duur de ondergang van de ev.
Beter place is dan de nieuwe shell.
Mensen willen niet meer vast zitten aan een contract en dan weer uitgemolken worden.
De melk is al lang op er valt niets meer te melken, kijkt er dan niemand met enige visie naar het nieuws.
Dan denk ik echt dat er alles aan gedaan gaat worden om ons vooral vast te zeten op dit systeem.
Iedere vooruitgang word dan de kop ingedrukt, het is dan ook op de langere duur de ondergang van de ev.
Beter place is dan de nieuwe shell.
Mensen willen niet meer vast zitten aan een contract en dan weer uitgemolken worden.
De melk is al lang op er valt niets meer te melken, kijkt er dan niemand met enige visie naar het nieuws.
13 Oktober 2009 @ 15:50
Commentaar van: Electron [Bezoeker]
Nog even wat betreft Shai Agassi's "koopje van" 250 euro per maand voor de accu bij 30.000 km/jaar. Of ik kan niet rekenen of Agassi niet maar volgens mij is de diesel of LPG rijder wel degelijk goedkoper uit bij de shell dan de Better Place klant. (diesel €1 per liter; verbruik 1:15; budget €250 levert 3750 km per maand is 45000km per jaar op, 50% meer dan Agassi biedt...)
13 Oktober 2009 @ 20:32
Commentaar van: solar [Bezoeker]
Ook handig voor de penoze, die makkelijk wisselbare accupakketjes van 25 mille...
Het water loopt ze al uit de mond!
Het water loopt ze al uit de mond!
13 Oktober 2009 @ 22:39
Commentaar van: Ronald accu radius [Bezoeker]
welke penoze bedoel je.
Beter place of de shell.
O ja voor wie het nog niet duidelijk is de groote banken die al die ev moeten voorschieten houden de hand op de knip en zullen zeker geen geld geven voor een ev die twee tot drie keer over de top geprijst is.
Dat risico willen en kunnen ze nu niet nemen.
Dus wil de ev een kans van slagen hebben, dan moet er een normaal prijskaarje aan hangen.
Beter place of de shell.
O ja voor wie het nog niet duidelijk is de groote banken die al die ev moeten voorschieten houden de hand op de knip en zullen zeker geen geld geven voor een ev die twee tot drie keer over de top geprijst is.
Dat risico willen en kunnen ze nu niet nemen.
Dus wil de ev een kans van slagen hebben, dan moet er een normaal prijskaarje aan hangen.
14 Oktober 2009 @ 07:30
Commentaar van: solar [Bezoeker]
Ik bedoelde hier de luitjes die momenteel nog genoegen moeten nemen met domdommetjes....
Die andere twee zou ik eerder (aspirant) mono/oligopolisten noemen, de laatste met een betreurenswaardig laag gevoel voor maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Die andere twee zou ik eerder (aspirant) mono/oligopolisten noemen, de laatste met een betreurenswaardig laag gevoel voor maatschappelijke verantwoordelijkheid.
14 Oktober 2009 @ 09:10
Commentaar van: Ronald accu radius [Bezoeker]
Betreurenswaardig laag gevoel voor maatschappelijke verantwoordelijkheid.(Better Place v SHELL )
Sorry maar hier ben ik het niet mee eens! Het moet zijn.
Geen gevoel voor maatschappelijke verantwoordelijkheid.
En geen gevoel betekend geen leven.
Straks is er allen nog leven mogelijk als men een zuurstoffles in huis heeft.
Sorry maar hier ben ik het niet mee eens! Het moet zijn.
Geen gevoel voor maatschappelijke verantwoordelijkheid.
En geen gevoel betekend geen leven.
Straks is er allen nog leven mogelijk als men een zuurstoffles in huis heeft.
14 Oktober 2009 @ 09:39
Commentaar van: Marc Bolier [Lid]
@Solar
Ik weet niet of de omschrijving 'makkelijk verwisselbare pakketjes' op z'n plek is.
De accu is mechanisch bevestigd met klampen (draaibare haken) die elektrisch/elektronisch worden bediend, maar niet voordat de stroomverbinding tussen auto en accupakket en de bijbehorende dataverbinding is ontkoppeld. Het pakket van 200+ kilo komt aan de onderkant uit de auto, lijkt me lastig langs de kant van de weg.
Ik weet niet of de omschrijving 'makkelijk verwisselbare pakketjes' op z'n plek is.
De accu is mechanisch bevestigd met klampen (draaibare haken) die elektrisch/elektronisch worden bediend, maar niet voordat de stroomverbinding tussen auto en accupakket en de bijbehorende dataverbinding is ontkoppeld. Het pakket van 200+ kilo komt aan de onderkant uit de auto, lijkt me lastig langs de kant van de weg.
14 Oktober 2009 @ 09:54
Commentaar van: Ronald accu [Bezoeker]
De pinautomaten waren ook niet te kraken.
Wel een accu uit een auto slopen is voor deze lui vast geen probleem.
Wel een accu uit een auto slopen is voor deze lui vast geen probleem.
14 Oktober 2009 @ 10:12
Commentaar van: Ronald accu [Bezoeker] · http://www.youtube.com/watch?v=fmX4zbdbzZA&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=bkcn8ZkvKKc&feature=PlayList&p=B63741832442209E&playnext=1&playnext_from=PL&index=11
Op de twee linken staan de oplosingen voor al de radius problemen.:}
Op de twee linken staan de oplosingen voor al de radius problemen.:}
14 Oktober 2009 @ 10:53
Commentaar van: solar [Bezoeker]
@Marc:
Dan onderschat je naar mijn idee toch ernstig de inventiviteit van het gilde: voor 25 mille per keer regelt men vast wel ergens een mobiel demontagesetje!
Als je al ziet met hoe weinig investering er geskimd wordt...
Dan onderschat je naar mijn idee toch ernstig de inventiviteit van het gilde: voor 25 mille per keer regelt men vast wel ergens een mobiel demontagesetje!
Als je al ziet met hoe weinig investering er geskimd wordt...
14 Oktober 2009 @ 12:54

12 Oktober 2009 15:34, 
Reacties