Tesla 11 fullscreen

De accu: spil in toekomst elektrische auto

De elektrische auto moet goedkoper worden én tegelijkertijd verder rijden op een acculading om voor de massa aantrekkelijk te zijn. Robert Bosch, GS Yuasa en Mitsubishi zijn een samenwerking gestart om het accuvraagstuk aan te pakken.

De nieuwe onderneming heet Lithium Energy and Power en heeft een vestiging in Duitsland en Japan. Het doel is de ontwikkeling van een nieuw type lithiumion-accu voor elektrische aandrijving. Het doel: de capaciteit verdubbelen zodat de auto verder rijst en/of er een kleinere accu nodig is.

Vloeibare accu?

Er is een andere oplossing mogelijk: het wegwerken van de onmogelijk lange laadtijden van tientallen minuten tot vele uren. Dat kan bijvoorbeeld met een vloeibare accu, waarbij de accu vloeibare elektrodes heeft die bij een tankbeurt kunnen worden vervangen. Nog een voordeel – zo beloven de technici – is dat de accu vijf keer meer energie kan opslaan dan de huidige generatie batterijen. En last but not least: de techniek zou goedkoper kunnen zijn.

Een kleine slag om de arm is wel op zijn plaats. De Advanced Research Projects Agency for Energy (ARPA-E) van de Amerikaanse overheid vulde de onderzoekskas met 3,4 miljoen dollar voor het maken van een 1 kWh prototype. Het ding bestaat nu alleen nog maar op papier.

Vijf jaar geleden…

Het principe van een vloeibare accu wordt al vele jaren onderzocht door Britse en Amerikaanse universiteiten en bedrijven. Ambri, opgericht in Cambridge en medegefinancierd door Bill Gates, wil de techniek dit jaar met een pilot starten. Vijf jaar geleden werd de vloeibare accu beschouwd als een technologische doorbraak.

Tesla

Tesla Motors – wie anders – kondigde aan een de grootste accufabriek ter wereld te willen bouwen om zo de accukosten te verlagen. Het zou gaan om een investering van twee miljard dollar en een beoogd productievolume van honderdduizenden accu’s per jaar. De fabrikant ontwikkelde eerder het concept van een hybride accu, waarbij een tweede metaallucht-accu als back-up beschikbaar is voor extra bereik.

2 Comments

  1. Ad van der Meer
    23 februari 2014 at 08:53 · Reply

    De “Liquid metal battery” van Ambri is gedacht als goedkope opslag voor het net en niet als accu voor EV ‘s. Gewicht speelt hierbij geen ( hoofd)rol en dat is dus het tegenovergestelde voor EVs.

  2. Marc Bolier
    24 februari 2014 at 11:36 · Reply

    @Ad: dank voor je aanvulling.
    Het is in dat geval niet helemaal de juiste illustratie van het thema. Om (onduidelijke) redenen duikt het thema weer op in de EV-wereld, al dan niet als gevolg van nieuwe technische mogelijkheden.

    MArc

Leave a Comment

open