De EV-markt van 2014: wat wordt het?

Nieuwe fiscale spelregels in 2014, daardoor kunstmatig hoge verkopen eind 2013, nieuwe spelers, nieuwe (snel)laadtechnieken, een kwakkelende economie: wie durft te voorspellen hoe de EV-markt van 2014 eruit zal zien? Het verleden biedt erg weinig houvast, nog een keer 20.000 verkochte EV’s is verre van waarschijnlijk.Bijtelling EV's 2014


Heet hangijzer
Eerst nog maar even een heet hangijzer: tot een paar jaar geleden was EV de aanduiding van een volledig elektrisch rijdende auto, zónder hulpvoorzieningen. Dat hield stand tot de Chevrolet Volt en Opel Ampera kwamen, later gevolgd door de Fisker Karma en Toyota Prius Plug-in. Die waren populair (in elk geval populairder dan de accuauto’s) dus werden ze door de EV-gemeente meteen maar ingelijfd en voorzien van het etiket ‘wegbereider naar een volledig elektrische toekomst’. In de ambtelijke plannenmakerij anno 2010 had de PHEV een eervolle bijrol in het hoofdstuk fiscale maatregelen. De omschrijving ‘bepaalde semi-elektrische modellen’ illustreert dat ze worden gezien als een tijdelijk en noodzakelijk kwaad, als opstap naar zero emission-mobiliteit.
outlander

Door de halfelektrische auto in de gelederen te sluiten, werd de EV in handen van beleidsmakers een succes. Dat vooral met dank aan de Ampera van Opel die in 2011 debuteerde. Het gevolg: de ambitie van 20.000 verkochte EV’s per 2015 wordt twee jaar eerder gerealiseerd dankzij vooral Mitsubishi en Volvo. De Ampera – gangmaker in deze categorie – heeft het nakijken.

200.000 in 2020?
Balkenende IV formuleerde het doel van 20.000 EV’s in 2015 en vervolgens 200.000 in 2020. Komende zeven jaar gaat het dus om gemiddeld ruim 25.000 EV’s per jaar. Er zijn desondanks wel een paar hordes geïntroduceerd per 2014, zoals een gewijzigde fiscale bijtelling, minder investeringsaftrek en wegenbelasting (per 2016) naast de hoge prijzen van deze voertuigen.
VW twinup 2

1.500 EV’s
Dus wat wordt het in 2014? Alleen gekeken naar accu-auto’s gaat het om de BMW i3 (zonder range extender), de Model S van Tesla, plus de Zoe van Renault en de Leaf van Nissan. Even over de duim moeten dat er 1.500 kunnen worden: zeg 300 Leafs, 400 Zoe’s en 700 Tesla’s. Da’s ruim meer dan Aumacon voorspelt, maar deze club zit er met zijn zeer recente prognose over 2013 ruim 100% naast. Het illustreert hoe slecht de markt is in te schatten.

10.000 PHEV’s
Dan de verkopen van de halfelektrische auto’s, de plug-in hybrides. Mitsubishi heeft nog een paar duizend orders staan voor 2014. Dus dat gaat lekker richting de 5.000 op jaarbasis. Laten we verder gewoon aannemen dat door de fiscale wijzigingen het volume halveert ten opzichte van 2013 met door de naar voren getrokken verkopen. Dan komen we op net iets minder dan 10.000 stuks in deze categorie. Tellen we de pure EV’s erbij, dan zijn het er dus ruim 11.500. Op een markt van 400.000 stuks is dat dus 2,9%. Het totale wagenpark gaat dan naar meer dan 30.000 EV’s/PHEV’s. Op ca. 8,25 miljoen personenauto’s (2014) is dat 0,36 procent.
Toyota Prius Plus
0,09 procent minder uitstoot
We rekenen even door. Aannemend dat deze auto’s even veel kilometers per jaar rijden als andere auto’s en gemiddeld zorgen voor een CO2-reductie van grofweg 25 procent per kilometer, dan verlagen deze 30.000 auto’s de CO2-uitstoot met 0,09 procent (CO2-uitstoot personenautoverkeer). Op naar de 0,10 in 2015!

Prijzen EV 1

23 Comments

  1. Wim
    27 december 2013 at 11:35 · Reply

    De winst zal voor bewoners aan drukke wegen vooral zijn:

    – Minder fijnstof, dit zal een verademing zijn.
    – Minder lawaai, dan slaap je lekkerder en rust je beter uit.

    Hier moeten de EV’s voor gaan zorgen!

  2. dré
    27 december 2013 at 16:18 · Reply

    Een compliment voor al die EV-rijders. Het zijn toch de mensen die het voortouw durven nemen met dit soort nieuwe auto`s. Vaak ondernemers die toch wat risico durven nemen en daarvoor terecht beloont worden met wat extra belasting aftrek.

  3. 29 december 2013 at 01:46 · Reply

    Hoewel ik me niet zal wagen aan voorspellingen acht ik de kans aanwezig dat de verkopen van met name de Outlander PHEV en de V60 Hybrid nog meer zullen teruglopen dan hierboven voorspeld. In tegenstelling tot de EV’s, die ook veelal vanwege principiële / ideële redenen verkocht worden, zijn deze auto’s meer te vergelijken met oldtimers. Oftewel pure fiscale oplossingen. Ik ken inmiddels diverse eigenaren van een dergelijke auto en geen van hen geeft aan andere motieven te hebben dan besparen op belastingen. Realiseer ik me dat 7% fiscale bijtelling altijd nog beter is dan 14% of 20% (of meer) echter met het wegvallen van KIA/ MIA en Vamil voor de PHEV’s acht ik de kans groot dat veel kleine ondernemers deze klasse aan zich voorbij laten gaan.

  4. D. Vrijaldenhoven
    29 december 2013 at 23:21 · Reply

    Gedurfd Marc, zo’n voorspelling voor 2014. Het is echt lastig te voorspellen, zeker met de veranderende condities die onze regering ons waarschijnlijk ook weer in 2015 voorschotelt. Ben met name benieuwd hoe de BMW i3 (en in minder mate de VW e-Golf als die in 2014 nog komt?) kunnen bijdragen aan verdere acceptatie van de BEV. De aantallen die jij noemt, lijken mij nog wat positief ingeschat, maar ik hoop dat je gelijk krijgt.

  5. Jaap
    30 december 2013 at 00:29 · Reply

    Noteer voor mij maar veel meer dan een halvering na de laatste rush PHEV’s. Heel veel voordelen van EV voor de gebruiker zijn al of worden weggenomen.

  6. Jaap
    30 december 2013 at 23:03 · Reply

    Wim, maak je ook een ‘zonnig’ bedrag over naar Marc?

  7. 30 december 2013 at 23:50 · Reply

    BTW: 700 Tesla S’en? Hier gaat met name de KIA/ MIA/ Vamil regeling merkbaar worden dus ik vraag het me echt af. Misschien als het ‘goedkope’ model echt leverbaar wordt maar dan nog is het een relatief kostbare wagen. Laat onverlet dat de fiscale bijtelling van 3% laag is en verwaarloosbaar (als je een dergelijke auto kunt financieren dan).

  8. Sander F.
    31 december 2013 at 12:49 · Reply

    De orderboeken voor de volgende scheepslading Outlander PHEV (maart 2014) zijn toch al redelijk gevuld, als ik de eerste berichten zo lees. Tuurlijk, de fiscale stimulans wordt, zeker bij aanschaf/financial lease, (m.i. terecht) beperkt. Voordeel blijft er genoeg om interessant te blijven.
    Denk dat er, zeker bij Tesla / BMW i3 /ZOE verschuiving naar operationele lease zal plaatsvinden.

    Die BMW 5 serie die in 2014 uit contract loopt, kan best tegen een bescheiden meerprijs vervangen worden door de Tesla, bijvoorbeeld.

    De verbeterde Leaf, (meer rijbereik) kan ook een interessant leasetarief opleveren icm accuhuur..
    Dan heb je toch een ruime gezinsauto en voor een vakantieauto kan gezorgd worden ;-)

    Ik ga mee in de 1500 voorspelling.

  9. Ad van der Meer
    31 december 2013 at 13:38 · Reply

    Tesla Model S stond al op 618 geleverde auto’s eind november. Ik acht het niet ondenkbaar dat de teller op 1000 stuks komt voor 2013.
    Als Tesla door gaat met het plaatsen van Superchargers, dan acht ik het niet ondenkbaar dat ze de cijfers van dit jaar volgend jaar gaan herhalen.

  10. Anne van der Bom
    2 januari 2014 at 13:33 · Reply

    Laat ik eens even de stoute schoenen aantrekken.

    Er gaat een verschuiving optreden: vooral de volledig elektrische auto’s gaan dankzij de differentiatie in bijtellingstarief en de nieuwe modellen van VW en BMW, verdubbelen in 2014: 4000. (gebaseerd op 2000 verkopen in 2013 incl eindejaars-rush).

    De Ampera/Volt zijn eindelijk wel eens toe aan een forse prijsdaling en ook andere plugin-hybrides (behalve de Outlander) worden in 2014 goedkoper gemaakt om te compenseren voor de weggevallen stimuleringsmaatregelen.

    Plugin-hybrides: 15000

    Totaal 19000, ongeveer hetzelfde als dit jaar.

    Elektrisch rijden is gewoon leuker, en als er 1 schaap over de dam is volgen er meer.

    • Anne van der Bom
      2 januari 2014 at 13:35 · Reply

      Maar de eerste maanden zullen uitgesproken slap zijn. Pas in het voorjaar trekken de verkopen weer iets aan.

    • Anne van der Bom
      2 januari 2014 at 16:35 · Reply

      Ok, december verkoopcijfers net binnen. Tesla heeft een beetje idioot gedaan. 2800 volelektrische autos in 2013 is dichterbij de waarheid. Mijn voorspelling voor 2014 blijft 4000.

  11. Marc Bolier
    2 januari 2014 at 18:13 · Reply

    Over een jaar zullen we het weten. Niemand kon de cijfers over 2013 voorspellen, dus het blijft interessante materie.

  12. Jaap
    2 januari 2014 at 22:16 · Reply

    De Volt/ Ampera verkoopt nog maar erg weinig tot de upgrade voor 2015 er is, een Insignia van € 30.000 is bruikbaarder dan de Ampera, de V60 plug zal het best nog wel even goed blijven doen ook al is het in aanschaf een dure reiswagen. De Outlander is aan het eind van het rekensommetje geen voordelige auto, het voordeel voor de werknemer komt ten laste van de werkgever en dat zal zich vanzelf wreken.
    Vol elektrisch zal niet zo’n vaart lopen, zeker niet als de laadpunten vaak bezet blijken te zijn, de range tegen blijkt te vallen en de auto in aanschaf aanzienlijk duurder is dan een benzine aangedreven auto.

    • Anne van der Bom
      4 januari 2014 at 12:53 · Reply

      Trek je niet veel van de negativiteit aan die her en der de boventoon voert. Dat een aflevering met elektrische auto’s in een bekend Brits autoprogramma steevast eindigt met het naar een stopcontact duwen van de voertuigen is natuurlijk pure stemmingmakerij. De constatering dat de range tegen blijkt te vallen is m.i. een direct gevolg daarvan.

      Bekijk het eens zo: als je 5 jaar geleden had voorspeld dat er in 2013 in Nederland 8 verschillende volelektrische auto’s op de markt zouden zijn, was je weggehoond. Maar ze zijn er! En dan zijn er natuurlijk altijd wel mogelijkheden om er desondanks een negatieve draai aan te geven.

      Ik bekijk het zo en daar is mijn voorspelling op gebaseerd.

      De LEAF zoals hij door Nissan in 2011 in de markt is gezet heeft ondanks zijn relatief hoge prijs en kleine rijbereik toch ca 600 verkopen gedaan t/m 2012. De Zoe is daar dit jaar bijgekomen als mainstream auto en desondanks is de LEAF beter verkocht dan voorgaande jaren. Meer keuze blijkt dus te leiden tot meer verkopen. Daarnaast zijn er nog drie belangrijke modellen bijgekomen: de Model S, i3 en e-Up. Volgend jaar komt ook nog de e-Golf beschikbaar.

      De LEAF heeft dit jaar een kleine update gehad waarbij hij een groter rijbereik heeft gekregen en tegelijk in prijs is verlaagd. Elektrische auto’s in het algemeen worden steeds beter en tegelijk goedkoper. Dus als de huidige prijs/kwaliteitverhouding kennelijk een zeker koperspubliek interesseert, zullen betere en goedkopere e-auto’s meer kopers lokken. Meer verkopen betekent meer schaalvoordeel bij de productie en nog lagere prijzen, een zichzelf versterkend effect.

      E-auto’s zijn nauwelijks meer duurder. Neem bijvoorbeeld de Zoe. Prijs vanaf € 21.000. Die wordt snel vergeleken met een Clio vanaf € 13.500. Vaak wordt vergeten dat die Zoe standaard een veel rijkere uitrusting heeft met bijvoorbeeld climate control, automaat, r-link en navigatie. Een vergelijkbaar uitgeruste Clio zit ook in de buurt van de € 20.000. Kilometerkosten voor accuhuur + elektriciteit zijn vergelijkbaar met benzine. Onderhoud voor de Zoe is goekoper want een e-auto is nagenoeg onderhoudsvrij. Duurder? Nee, ik denk dat dat nauwelijks meer het geval is.

  13. 5 januari 2014 at 02:02 · Reply

    Wat betreft de zogenaamde range-anxiety moet ik zeggen daar als Zoe-rijder eigenlijk nooit last van te hebben. Dat wil zeggen ik heb een eigen 11kW lader en ben woonachtig in Amsterdam waar genoeg (bij)laadpunten beschikbaar zijn. Kortom voor gebruik in ‘groot-Amsterdam’ is de range van de Zoe perfect en kan ik alles doen wat ik wil.

    Een avondje stappen met de Zoe naar Maastricht is kansloos vooralsnog dus daar moet je ander vervoer voor hebben/ regelen. Ja totdat Fastned 200 laders (eerst 22kW en later 43kW) heeft uitgerold. Dan kun je prima door Nederland cruisen.

    Kortom EV heeft nog wat beperkingen maar dat geleuter over ‘range-anxiety’ ervaar ik zelf niet.

  14. Marc T.
    5 januari 2014 at 15:36 · Reply

    Ik ben wat laat geinteresseerd geraakt in elektrische auto’s. Ik vond de binnenruitmte van de leaf te beeprkt. De Zoe zit voorin beter, maar achterin ook niet erg goed. Het verhaal was eerst dat de leaf groter zou zijn. Apart om te zien dat de Zoe achterin 3 zitplaatsen heeft maar een hoofdsteun in het midden ontbeert. Ik heb nog bijna een Up aangeschaft, voor snelle beslissers die hem nog op naam wilden hebben voor 2014.
    In vergelijkingen lees ik dat Leaf en Egolf weinig voor elkaar onderdoen, USA, maar dat de Egolf waarschijnlijk wel duurder wordt.
    Maar ik ga er vanuit dat je in een Egolf net zo goed zit als een gewone golf. Dus een goede auto voor 5 personen en voor mensen op lengte.
    De meeste mensen nu zullen een elektrische auto kopen als 2e auto voor zakelijk gebruik. Om de lage bijtelling wat te laten opbrengen en zo de aanschaf te compenseren zou je er ook prive goed mee moeten kunnen rijden.

  15. Sander F.
    6 januari 2014 at 20:31 · Reply

    Je had wat last van de brede middenconsole in de Leaf, Marc T.?

    Want de Leaf is, qua totale binnenruimte echt een volwaardige auto. Wordt niet voor niks als E-Taxi ingezet.

    Zoe zit hoger, waardoor benen wat meer in 90graden staan..

  16. Anne van der Bom
    6 januari 2014 at 23:47 · Reply

    Marc T, wat voor mij de Zoe tot een winnaar maakt is de Chameleon lader. 3 fase, 11 VA (9 kW effectief). 36% per uur. Kom je uit je werk, kan ze tijdens het avondeten opladen en heb je nog wat aan je avond. Luxe, ruimte, etc, etg belangrijk. Maar Die flexibiliteit is veel meer waard dan ik vooraf ooit had kunnen denken.

    Dat is met de andere auto’s niet mogelijke dankzij de enkelfase lader. De LEAF kan dan wel op 32A maar vziw is dat in Nederland moeilijk want voor consumenten heb je de keuze uit 1×25, 1×35, 1×40 of 3×25. Neem je dan een 1×40 aansluiting, dan hou je nog 8 ampere over. En dan proberen eten te koken op je inductieplaat ;)

  17. Jaap
    7 januari 2014 at 00:32 · Reply

    Marc T, het komt een beetje onsamenhangend over, de Leaf vind je klein maar je had wel bijna een Up gekocht?

  18. Sander F.
    7 januari 2014 at 12:54 · Reply

    Ik ben in mijn telling de 13 Fluence’s vergeten..
    Vreemd dat de Twizzy niet in het Renault rijtje voorkomt..

    • Sander F.
      7 januari 2014 at 12:56 · Reply

      oeps, opmerking in verkeerde discussie geplaatst.
      Excuus.

  19. Marc T.
    10 januari 2014 at 22:29 · Reply

    Sander,de Leaf voelde benauwd aan. De beenruimte vond ik tegenvallen op de bestuurdersplaats. Het stuur kon niet echt versteld worden. Achterin vond ik de beenruimte krap en het dak laag. Die middenconsole droeg mogelijk bij aan het gevoel van krap zitten. Ik heb ook in Priussen gezeten gaf me ook een krap gevoel. De nieuwste plugin hybride had een grote middenconsole, voor een deel van de accu’s meen ik.
    De Zoe vond ik voorin voldoende zitruimte hebben. Achterin voelde het groter dan de Leaf, mogelijk ook door de hoogte, ook de kofferbak leek me groter. Maar voor 5 personen nog wel krap.

    Anne, die oplaadfunctionaliteit van de Zoe trok me eerst ook wel. Achteraf weet ik er mogelijk te weinig vanaf. Maar wat mij wel enigszins tegenstond is dat je niet gewoon in het stopcontact langzaam kan laden. Stel je gaat een weekend naar Texel of Oost Drente dan kan je altijd een nacht opladen als je een mogelijkheid hebt gewoon in te pluggen. Met de Zoe ben je afhankelijk van een paal. Overigens vind ik de Zoe wel mooi.
    Op mijn werk zou ik wel een laadstation willen aanleggen. Echter mijn auto staat veel stil de hele dag en rijdt af en toe korte ritten. Ik heb begrepen dat langzaam laden beter is voor de accu’s. Dus ik zou dan op mijn werk alle opties hebben voor opladen en thuis zou ik dan alleen langzaam laden, dus de hele nacht. Ik kan op mijn werk altijd even snelladen ook in het weekend als dat noodzakelijk zou zijn.
    Ik weet dus mogelijk nog te weinig over oplaadtechniek. Ik ga er vanuit dat de VW up/golf zowel langzaam in het stopcontact als snel na aanschaf apparatuur of aan de publieke laadpaal geladen kan worden. De Zoe biedt dus extra laadopties maar is wel afhankelijk van de “wallbox”?

    Jaap, die opmerking over de Up is inconsekwent. De Leaf viel voor mij af. De Zoe was niet meer verkrijgbaar. Ik rij al heel lang VW, ooit vanwege de beenruimte voor gekozen. De Up zit goed op de bestuurdersplek, hoogte ook goed. Ik zwichtte voor de voordelen en wilde ook wel graag een elektrische auto. Maar dan dus met minder privegebruik. Mijn dealer kwam plots met een bod om de Up nog op naam te krijgen op de laatste dagen van het jaar. Toen ik besloot het te doen was ik toch al te laat. Ik zou de enige in de provincie geweest zijn met een e-up, ze komen eerst in een paar grote steden. Dus inconsekwent maar hopelijk een beetje invoelbaar.

    Ik wacht nu wel op de e-golf, evt hybride golf en maak dan wel opnieuw een keuze.

    Ik wil nog wel uitzoeken wat de mogelijkheden zijn een publiek laadpunt, op werk, aan te leggen en het dak vol te leggen met zonnepanelen. Lijkt me wel leuk.

    Groet, M.

Leave a Comment

open